"To, co zyskałem będąc we Francji, to nauka, jak być bardziej zadowolonym z własnego kraju."
- Samuel Johnson
"Anglia ma czterdzieści dwie religie i tylko dwa sosy."
- Voltaire
Imperial Struggle to gra dla dwóch graczy przedstawiająca rywalizację pomiędzy Francją i Wielką Brytanią na przestrzeni XVIII wieku. Rozpoczyna się ona w 1697 roku, gdy oba królestwa oczekują aż król Hiszpanii wyznaczy swojego dziedzica, a kończy się w roku 1789, kiedy nowy porządek doprowadził do zburzenia Bastylii. Fabuła gry nie obraca się wyłącznie wokół wojny: zarówno Francja, jak i Wielka Brytania muszą budować podwaliny kolonialnego bogactwa, radzić sobie z innymi narodami Europy i konkurować o chwałę w całym zakresie ludzkich przedsięwzięć.
Imperial Struggle obejmuje prawie 100 lat historii i cztery znaczące wojny. Mimo to pozostaje grą szybką i o lekkostrawnej złożoności. Ma ona na celu uczczenie swojego duchowego poprzednika, Twilight Struggle (Zimna Wojna), poprzez dalsze dążenie w kierunku prostych zasad i grywalnych mechanik, przy zachowaniu globalnego zasięgu i historycznego zamierzenia, a to wszystko w obrębie jednego wieczoru. W czasach pokoju gracze dbają o swoje interesy ekonomiczne i sojusze, a także wykorzystują zdarzenia historyczne reprezentowane przez karty Wydarzeń. Muszą mądrze planować swoje inwestycje również z myślą o tym, by odebrać konkretne możliwości swojemu przeciwnikowi. W czasie wojny każdy teatr działań wojennych może przynieść wielkie korzyści w postaci podbojów i prestiżu, niemniej, zdobycze terytorialne mogą zniknąć przy stole traktatowym. Czy pod koniec wieku Brytyjczycy będą rządzić imperium, w którym słońce nigdy nie zachodzi? Czy Francja otworzy drogę dla świata, jako supermocarstwo marzeń Króla Słońce, czy jako Republika Lafayette'a?
Jak wygląda rozgrywka w Imperial Struggle?
Imperial Struggle to gra o okresie, który historycy nazywają "II wojną stuletnią.” Stara się uchwycić całą skalę globalnej rywalizacji pomiędzy Wielką Brytanią i Francją na przestrzeni XVIII wieku. Już od początku gry stawka nie mogła być wyższa: w wojnie o sukcesję hiszpańską Francja walczy o to, by stać się pierwszym światowym supermocarstwem, jednocząc swą niezrównaną armię z kolonialnym bogactwem Hiszpanii, podczas gdy Brytyjczycy walczą o utrzymanie kontroli nad rozległymi terytoriami Ameryki Północnej.
W Imperial Struggle występują dwa rodzaje tur: tury pokoju i tury wojny. W czasie każdej tury pokoju powstaje pula płytek Inwestycji: każda płytka reprezentuje dyplomatyczną, militarną lub ekonomiczną szansę, którą rząd danego gracza może wykorzystać. Każda z płytek pokazuje punkty akcji, które gracze będą mogli wydać po jej dobraniu – muszę jednak zachować ostrożność - jeśli na widoku jest tylko jedna płytka Dyplomacji, może warto zabrać ją przeciwnikowi zamiast dobierać płytkę Ekonomii lub Militarną o wyższej wartości punktów akcji. Dzięki działaniom gospodarczym gracz rozwinie swoją kontrolę nad handlem podstawowymi towarami: futrami, cukrem, bawełną i przyprawami; dzięki działaniom dyplomatycznym będzie negocjować porozumienia z innymi europejskimi krajami i grupami tubylczymi, a dzięki punktom militarnym będzie decydować o stopniu przygotowań sił zbrojnych do nieuniknionych wojen, które umocnią jego kolonialne terytoria przed wszelkimi niepokojami. Gracz będzie miał szansę przejąć władzę w obszarach takich jak podatki, przemysł i edukacja. I, podobnie jak jego historyczny odpowiednik, będzie musiał uważnie obserwować ogromne zadłużenie generowane w trakcie spełniania swoich ambicji.
W grze występują również karty Wydarzeń, które mogą być użyte dla drobnych korzyści, niezależnie od sytuacji na planszy, ale mogą przynieść znacznie większe zyski, jeśli gracz zawczasu zaplanuje ich wykorzystanie. Karty Wydarzeń mogą być zagrywane tylko razem z odpowiadającą płytką Inwestycji. Czerpiąc z systemu COIN opracowanego przez Volko Ruhnke, większość wydarzeń ma dwie wersje: pro-francuską i pro-brytyjską. W ten sposób wydarzenia, które historycznie potoczyły się w taki, a nie inny sposób, mogą podczas rozgrywki przełamać przewagę drugiej strony.
Podczas tur wojny porównuje się zgromadzoną siłę militarną w każdym z teatrów działań wojennych. Ta siła pochodzi nie tylko od posiadanej armii, ale również z sojuszy, posiadania przewagi na terenach morskich i szpiegostwa. Tylko podczas wojen można przejmować terytoria przeciwnika, więc stanowią one wyjątkową okazję do wzmocnienia danego narodu. Stawki na każdym froncie i w każdej wojnie różnią się tak jak w historii, a legendarne postacie historyczne, takie jak książę Marlborough czy Markiz de Lafayette, mogą pozostawić swój ślad w grze tak jak zapisali się na kartach historii.
Imperial Struggle to gra o niezbyt wielkiej złożoności, która może zostać ukończona przez doświadczonych graczy w krótki wieczór. W tej grze karty nie decydują o całym zakresie działań gracza w każdej turze - gracze muszą raczej łączyć dostępne dla każdego z nich Inwestycje z Wydarzeniami trzymanymi w tajemnicy przed przeciwnikiem. Dodatkowo, w Imperial Struggle nie ma rzutów kośćmi. Losowość w grze pochodzi z trzech źródeł: z tworzenia puli Inwestycji w każdej turze pokoju, z początkowej siły militarnej w każdym teatrze działań wojennych, a także z dobierania Wydarzeń przez każdego z graczy.
Czy, jako Francja, utworzysz Francuski Raj i zdominujesz handel wschodni? Czy, jako Brytania, utrzymasz kontrolę nad amerykańskimi koloniami? Czy rewolucja francuska spełni swoją obietnicę bycia ostatecznym urzeczywistnieniem Oświecenia, przyćmiewając znaczenie i wpływ rewolucji amerykańskiej? Czy Wielka Brytania zdominuje handel i przemysł pod banderą Royal Navy? Jak potoczy się historia Twojego imperium w Imperial Struggle?
Opis gry w serwisie Boardgamegeek.com (j. angielski)
Koszulki na karty do gry Imperial Struggle:
Standard Card Game (67szt.)
Wiek: od 14 lat
Liczba graczy: 2
Czas gry: 120-240 minut
Autor: Ananda Gupta oraz Jason Matthews
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.