[4418]
Pora wrócić na bezludną wyspę położoną wśród nieznanych wód. To właśnie tam badacze odkryli ślady wielkiej cywilizacji. Tym razem jednak gracze wcielą się w przywódców ekspedycji mających indywidualne cechy i zdolności. Kierunek – zaginiona wyspa Arnak!
Obowiązkowa podstawka
Zaginiona wyspa Arnak, to jeden z najlepiej ocenianych tytułów czeskiego wydawnictwa CGE, który ukazał się na polskim rynku za sprawą wydawnictwa Rebel. W podstawowej wersji gry gracze prowadzą wyprawę badawczą, zaopatrują swoje ekspedycje w przydatne przedmioty, eksplorują dżunglę, ujarzmiają strażników i, co najważniejsze, prowadzą badania mające na celu odkrycie zaginionej świątyni.
Arnak to gra dla 1-4 graczy, w której znajdziemy dwie wiodące mechaniki: budowanie talii oraz rozmieszczanie robotników. Całość rozgrywki może potrwać nawet do 2 godzin, lecz nie będzie to czas stracony. Pomimo zastosowania mechaniki budowania talii nie uświadczymy tutaj negatywnej interakcji między graczami. Z powodu dość małej liczby rund, każdy ruch jest dobrze przemyślany w celu uzyskania korzyści, a nie przeszkodzenia innemu graczowi.
Pierwszy nakład gry wyprzedał się niespotykanie szybko, więc nikogo nie zdziwił fakt ukazania się rozszerzenia do Arnaka oraz kolejnych fal dodruku.
Obowiązkowe rozszerzenie
Pierwsze wrażenie, jakie wywarło na mnie rozszerzenie „Przywódców ekspedycji” po wyciągnięciu z kartonu, to wielkość i waga pudełka. Owszem, są dodatki w dużych pudełka, ale zazwyczaj znajdziemy tam kartonową wypraskę z masą powietrza i kilka kart. W tym wypadku, zanim otworzyłem pudełko, czułem „wagę” tego dodatku.
Wraz z rozszerzeniem gracze otrzymali planszetki z sześcioma przywódcami ekspedycji o unikalnych zdolnościach, co według mnie najbardziej wzbogaca podstawową wersję gry. Od teraz każdy z graczy będzie musiał użyć całkiem innej taktyki do wygrania rozgrywki. I tak otrzymaliśmy Kapitana posiadającego 3 archeologów, Sokolniczkę z orłem, którego może posyłać po różne drobiazgi, Baronessę, Profesora, Badaczkę i Mistyka, który jest najtrudniejszą do rozegrania postacią.
Oprócz nowych planszetek postaci otrzymujemy dwa nowe tory badań: Świątynię Małpy i Świątynię Jaszczura, których można używać nawet bez korzystania z nowych przywódców. Aby odkryć jedną z wymienionych świątyń, należy umieścić wybraną planszetkę w miejscu toru badań na głównej planszy.
W pudełku znajdziemy również nowe karty przedmiotów, artefaktów, kafelki stanowisk archeologicznych, kafelki strażników i asystentów oraz m.in. księżycowe berło, które służy do usuwania znajdujących się najbliżej przedmiotów i artefaktów, dzięki czemu gracze podczas rozgrywki będą mieli dostęp do większej liczby kart.
Grać z Przywódcami czy bez?
Pomimo iż rozgrywka w Zaginioną wyspę Arnak jest fascynująca, to jednak obecnie nie wyobrażam sobie sięgnięcia po ten tytuł bez opisanego powyżej rozszerzenia. Jak wspomniałem, najciekawiej sprawdzają się asymetryczni liderzy, a i nowe świątynie, czy liczne karty, również są ciekawym urozmaiceniem rozgrywki.
Jeżeli zastanawiasz się, gdzie ułożyć kolejne pudło na swoim regale, to u wydawcy, jak i producenta reDrewno, pojawił się drewniany insert do Arnaka. Jest on na tyle przemyślanie zaprojektowany, że pomieści w standardowym pudełku podstawową wersję gry i rozszerzenie. Dodatkowo sam insert znacznie przyśpiesza przygotowanie rozgrywki, ponieważ część jego elementów stanowią pojemniki na karty i kafle ustawiane bezpośrednio na planszy. Dla zainteresowanych - cena również nie jest wygórowana.
Nie pozostaje nic innego, jak wczuć się poniekąd w rolę Indiany Jonesa i poprowadzić badania archeologiczne na Zaginionej wyspie Arnak.Ocena: 5/5
Właściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.