Przenieśmy się w czasie do roku 1670. Zaraza szalejąca w Europie Środkowej od 1348 roku w końcu została przezwyciężona. Na nowo odżywa cywilizacja. Ludzie coraz częściej odnawiają i rozbudowują swoje domostwa. Łąki przekształca się w użytki rolne, na których uprawia się zboże i warzywa. Głód panujący przez ostatnie lata spowodował, że ludzie jedzą teraz więcej mięsa (nawyk, którego my - ludzie żyjący w dostatku - nie porzuciliśmy do dnia dzisiejszego).
Rozpoczynacie grę, posiadając dwóch członków rodziny, mieszkających w dwuizbowej drewnianej chacie. W każdej rundzie będziecie wysyłać członków rodziny do pracy, aby wykonywali różne akcje. Jeśli uzbierasz odpowiednią ilość drewna i trzciny, możesz rozbudować chatę oraz powiększyć rodzinę.
Powiększanie rodziny umożliwia wykonanie większej liczby akcji, ale również wiąże się z koniecznością pozyskiwania większej ilości żywności. W grze będziesz orać pola oraz je obsiewać, aby pozyskać żywność.
Zboże rosnące na polach i warzywa zbierasz podczas żniw. W tym samym czasie na świat przychodzą również młode zwierzęta. Abyś mógł rozwijać hodowlę, potrzebujesz ogrodzonych pastwisk, na których możesz wypasać owce, dziki i krowy. Pomocnicy oraz Usprawnienia wspomagają rozwój twojego gospodarstwa. Każda karta da ci konkretne korzyści w grze.
Punkty zwycięstwa możesz otrzymać za przebudowę drewnianej chaty w glinianą oraz za jej późniejszą przebudowę w kamienny dom. Najwięcej punktów zwycięstwa otrzymasz jednak przez przyczynianie się każdego dnia do zwiększenia komfortu życia i powiększenie rodziny.
W trakcie rozgrywki będziesz korzystać tylko z czternastu spośród 96 różnych kart Pomocników i Usprawnień. Gwarantuje to, że każda gra będzie inna. Dodatkowe zasady dotyczące gry w wariancie jednoosobowym oraz różnego rodzaju warianty gry zespołowej zapewniają możliwość gry w różnych warunkach oraz z osobami o różnym doświadczeniu.
Pierwsza edycja gry Agricola została laureatem konkursu Gra Roku 2009
Inne nagrody zebrane przez grę:
- 2009 Gra Graczy - Gamesfanatic.net
- 2009 Golden_Ace, Special Jury
- 2008 BoardGameGeek Golden Geek
- 2008 Spiel des Jahres Winner, Special Prize for Complex Game
- 2008 J.U.G. Winner, Game of the Year
- 2008 Deutscher Spiele Preis Winner, Game of the Year
- 2008 International Gamers Award Winner, General Strategy/Multi-player Game
- 2008 Hra roku Winner
- 2008 Spiel der Spiele (Austria) Spiele Hit für Experten
- 2008 Tric Trac d'or, Winner, Game of the Year
- 2008 Jda "Juego del Ano en Espana" Winner
- 2007 Meeples' Choice Award Winner
Zawartość pudełka:
♦ 1 plansza główna
♦ 4 plansze gospodarstw
♦ 1 plansza na duże usprawnienia
♦ 2 plansze rozszerzające planszę główną
♦ 2 żetony pól akcji
♦ 1 pole akcji "Praca dodatkowa"
♦ 23 zaorane pola/izby drewnianej chaty
♦ 16 izb glinianej/kamiennego domu
♦ 36 żetonów "1 żywność"
♦ 8 żetonów "5 żywności"
♦ 3 żetony sugestii
♦ 10 żetonów dóbr
♦ 96 kart (usprawnień, pomocników, pól akcji)
♦ 1 notes z tabelą punktów
♦ 1 instrukcja
♦ 1 załącznik gracza do instrukcji
♦ drewniane znaczniki (18 owiec, 15 dzików, 13 krów, 30 drewna, 24 gliny, 14 trzciny, 16 kamieni, 24 zboża, 18 warzyw, 1 znacznik gracza rozpoczynającego, 60 ogrodzeń, 16 obór, 20 członków rodziny)
Liczba opinii: 1
Data dodania: 29 November 2018
Żona kupując tą grę podpisała na siebie wyrok :) wciągając mnie w ciężkie eurogry, które wypalają resztki mózgu. A ona chciała tylko grę z owieczkami :). Dosyć często ląduje u nas na stole z racji sentymentu i chęci wykombinowania dobrego combosa z kart usprawnień i pomocników. Jeżeli chodzi o główny mankament tej gry czyli ciężką mechanikę żywienia to jakiegoś wielkiego problemu tu nie widzę. Ot, dobra karta usprawnień i problem żywienia schodzi na drugi plan. Szczerze polecam.
Ocena: 5/5
Właściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Wydawca: Lacerta
Ilustracje: Klemens Franz
Wydanie: polskie
Liczba graczy: 1 - 4 osoby
Czas gry: ok. 90 minut