W grze Azul wcielisz się w artystę, układającego przepiękne mozaiki z Azulejos na ścianach pałacu królewskiego w portugalskiej Évorze. Podczas gry, uczestnicy starają się ułożyć konkretne, namalowane na planszetce gracza wzory, zdobywając dzięki temu punkty zwycięstwa. W trakcie rundy każdy gracz dobiera płytki z jednego z warsztatów dostawców i układa je w swoim magazynie. Następnie wszyscy gracze jednocześnie - w ściśle określony sposób - przenoszą zebrane płytki na ścianę pałacu. Po ułożeniu płytek na ścianie podliczane są punkty. Wygra gracz, który zdobędzie najwięcej punktów w trakcie gry.
Azul to gra z bardzo prostymi zasadmi, które można wytłumaczyć w pięć minut tuż przed pierwszą rozgrywką. Zagrać w nią może każdy, od najmłodszego miłośnika planszówek po tych najstarszych, którym bardziej skomplikowane tytuły mogą przysporzyć już trudności. Gra zawiera pięknie wykonane, kolorowe elementy i czy mówimy o ładnie zdobionych wzorami planszetkach graczy, czy o świetnych plastikowych płytkach, które będziemy na nich układać, cała zawartość sprawia wrażenie małego dzieła sztuki - nawet woreczek z którego losujemy podczas rozgrywki dodatkowe płytki jest tego świadectwem. Mechanika rozgrywki jest bardzo sprytna i przy swojej prostocie daje niewspółmiernie wielką satysfakcję z układania kolejnych wzorów i zdobywania za nie punktów. Wszystkie te czynniki sprawiają, że jest to tytuł, który niekwestionowany sukces na całym świecie i na fali swej popularności doczekał się licznych dodatków oraz kolejnych wcieleń w postaci osobnych, nawiązujących do niego tematyką gier.
Opis gry w serwisie boardgamegeek.com (j. angielski)
Wiek: od 8 lat
Liczba graczy: od 2 do 4
Czas rozgrywki: około 30 minut
Mała prezentacja gry Azul:
Zawartość pudełka:
4 plansze graczy
9 żetonów warsztatów
4 znaczniki punktacji
1 żeton gracza rozpoczynającego
1 lniany woreczek
1 instrukcja
Liczba opinii: 2
Data dodania: 07 December 2018
Kawałek Portugalii w Twoim Domu Logiczna gra, która świetnie ukrywa całkiem przemyślany mechanizm będzie świetnym gateway’em (pierwszą grą dla świeżaków przy planszy) w Twoim domu. Została doceniona nie tylko przez graczy, ale też przez specjalistów od gier planszowych zyskując miano gry Spiel des Jahres 2018. Doskonała dla estetów Od pierwszego rzutu oka Azul zwraca uwagę swoim wykonaniem. Kolorowe pudełko zachęca do zapoznania się z zawartością. Po otwarciu jest tylko lepiej. Wydawca spisał się na medal i żywiczne płytki zachwycają kolorami. Grę można było wydać np. używając tylko kartonowych tokenów, ale jestem pewna, że wtedy nie osiągnęłaby takiego sukcesu. Przyjemność kryje się już w samym losowaniu kolorowych znaczników z woreczka. Płytki przyjemnie trzyma się w ręku, a do tego wyglądają naprawdę dobrze. Trzeba przyznać, że gra jest kolorowa, ale nie razi nadmiarem kolorów. Taki wygląd oprócz wrażeń estetycznych ma też tą zaletę, że po prostu zachęca do grania. Ten tytuł to świetne wprowadzenie dla rodziny i znajomych w nowoczesne planszówki. Nasza pierwsza partia skończyła się zanim na dobre zaczęłam się rozkręcać. Więc wszystko dzieje się szybko, dynamicznie i bez zbędnych przestojów. Przy tym sama mechanika gry nie jest banalna. W mechanizmie siła Sama gra ma dość proste do wytłumaczenia zasady. Moim zdaniem najlepiej je poznawać wprowadzając nowych graczy podczas ich pierwszej partii. Na instrukcje również nie można narzekać, ale zawsze znajdą się tacy, dla których te kilka stron to będzie za dużo do przeczytania. Na stole znajduje się 5 do 9 warsztatów ( w zależności od ilości graczy) z 4 płytkami każdy, z których zbieramy płytki w jednym kolorze. Pozostałe trafiają na środek stołu, skąd też będziemy mogli później je zbierać. Pierwsza osoba, która to zrobi (zbierze płytki ze środka) dostaje znacznik pierwszego gracza, co oznacza, że przy punktowaniu zyska o jeden punkt mniej. Niewątpliwie jednak czasem gra jest warta świeczki. Zebrane płytki układamy przed sobą na naszych kartach graczy ( na początku po lewej stronie-linii wzorów). W jednej linii możemy układać tylko jeden kolor. To oznacza, że jeśli dobraliśmy więcej płytek niż mamy miejsca w linii one również lądują na samym dole naszej karty odejmując nam punkty. Po zebraniu wszystkich płytek ze stołu następuje koniec rundy i podliczanie punktów. Te dają nam jedynie płytki, które możemy przenieść z lewej strony na prawą – na ścianę. Przenieść możemy z kolei jedynie jedną płytkę danego koloru, jeżeli wypełniliśmy nią całą linię. Gwarantuję, że w praktyce wszystko wygląda dużo łatwiej niż w teorii! Sama gra kończy się kiedy jednemu z graczy uda się ułożyć 5 kafelków w linii poziomej. Rozgrywka Sama gra jest dość prosta, choć w odpowiednim towarzystwie musimy mocno się pilnować. Doświadczeni gracze mogą nie grać bowiem tylko „pod siebie”, ale też wykonywać ruchy tak, by przeszkodzić oponentom. Dodatkowo mamy możliwość skorzystania z drugiego wariantu dostępnego na rewersie naszej karty gracza. Co istotne grze brakuje bezpośredniej negatywnej interakcji, a jedynie delikatne wyrządzenie szkody. Nic o co ktoś mógłby się pogniewać. Mnie układanie mozaiki wciągnęło na dobre. Uważam, ze to świetnie przemyślana gra, przy której gracze różnych poziomów nie będę się nudzić. Czas gry również jest idealny i zajmuje pudełkowe pół godziny do 40 minut. Skalowanie gry również jest bardzo dobre, dzięki czemu będziemy bawić się swietnie zarówno w dwie, trzy jak i cztery osoby. Zalety: - uniwersalny temat - proste zasady - brak negatywnej interakcji - sympatyczna łamigłówka - szybki czas rogrywki - piękne wykonanie! Wady: - niektórym temat może wydawać się mało ekscytujący
Ocena: 5/5
Data dodania: 07 December 2018
Azul to przede wszystkim bardzo ładna gra. Kolorowe płytki, które będziemy układali w trakcie gry na swoich planszach robią wrażenie. Ale czy to tylko ładna gra? Czy kryje ona coś więcej poza wyglądem? Zasady gry są bardzo proste - możliwe do szybkiego wytłumaczenia, a wszystkie wątpliwości znikają po pierwszych kilku ruchach. Naszym zadaniem jest jak najlepsze ułożenie wzoru z dostępnych dla wszystkich płytek z magazynów. Przekładamy płytki ze środka na plansze gracza by po zakończeniu rundy (gdy skończą się płytki w magazynach) układać z zebranych płytek wzór. Nie jest to jednak tak proste i oczywiste jakby się mogło wydawać. Gra zdecydowanie jest do polecenia dla wszystkich, którzy szukają ciekawej i bardzo ładnej łamigłówki. Prostota zasad sprawia, że w Azul można grać ze wszystkimi - z początkującymi graczami, rodziną czy dziećmi, co nie oznacza, że zaawansowani gracze nie znajdą tu możliwości do kombinowania jak z dostępnych płytek układać swój wzór aby przyniósł najwięcej punktów. Koniec gry wyznacza ułożenie przez dowolnego gracza pięciu płytek w jednym wierszu - przechodząc tym samym do otrzymywania bonusowych punktów za wypełnienie całej kolumny, wiersza oraz za zebranie wszystkich płytek danego koloru. Gra bardzo dobrze się skaluje – działa zarówno na dwie osoby jak i w pełnym czteroosobowym składzie. Czas rozgrywki to około 30 -40 min – w zależności od szybkości decyzji podejmowanych przez graczy. Podsumowując Azul to świetna pozycja na przerwę między dłuższymi grami ale uczucie chęci odegrania się sprawia, że spokojnie można w nią grać kilka razy pod rząd. Wg mnie ładne wydanie sprawia, że można z łatwością zachęcić nowe osoby do gry, a sama rozgrywka jest dynamiczna i przyjemna. Na początku miałem wrażenie, że nie ma ona zbytniej regrywalności – za każdym razem mamy do ułożenia ten sam wzór ale losowość pojawiających się płytek i działania innych graczy z każdą rozgrywką zmuszają do porządnego pokombinowania. Dodatkowo oprócz strony planszy graczy z gotowym wzorem jest druga strona, gdzie samemu można zdecydować gdzie układać kolory pamiętając o zachowaniu zasady, że w każdym wierszu i kolumnie każdy kolor może być użyty tylko raz.
Ocena: 5/5
Właściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Michael Kiesling
Wydawca:
Lacerta
Ilustracje:
Philippe Guérin, Chris Quilliams
Wydanie:
polskie
Liczba Graczy: 2 - 4 osoby
Czas rozgrywki: ok. 30 - 45 minut