Wielki Duch, opiekun pradawnych Kniei, szykuje się do odejścia. Na jego miejsce zostanie wybrany jeden z duchów Bitoku, lecz by dostąpić tego zaszczytu, będzie on musiał wykazać się nieprzeciętnymi zasługami.
W Bitoku każdy z graczy wciela się w rolę ducha podążającego ścieżką, na której końcu ma szansę zostać kolejnym Wielkim Duchem lasu. Aby tego dokonać musi liczyć na pomoc yōkai oraz różnych pielgrzymów, którzy towarzyszyć mu będą w pełnej rozmaitych wyborów drodze.
W tej ogromnej i bajecznie kolorowej grze planszowej będziecie próbowali zasłużyć na przejęcie schedy po Wielkim Duchu Kniei. Podczas rozgrywki zagrywać będziecie swoich pomocników, starając się to zrobić w odpowiednich miejscach i odpowiednim czasie. Głównym wyzwaniem będzie pozyskiwanie zasobów, których w prastarym lesie zawsze wam będzie brakowało. Z drugiej strony punkty można tu zdobywać na nieprzeliczoną liczbę sposobów, co da pole do popisu każdemu kochającemu swobodę i obmyślanie innowacyjnych strategii podczas każdej kolejnej rozgrywki. Do tego należy zaznaczyć, że Bitoku to gra mocno rywalizacyjna ze sporą dozą negatywnej interakcji, która polegać będzie głównie na wzajemnym przeszkadzaniu sobie na planszy w dążeniu do zostania nowym, Wielkim Duchem magicznego lasu.
- Gra autorstwa Germána P. Millána (Kingdom Defenders), z trybem solo Dávida Turczi’ego (Tekhenu, Tawantinsuyu, Anachrony);
- Średniej ciężkości euro z krótką kołderką, sałatką punktową i negatywną interakcją;
- Ogromna liczba komponentów i fenomenalna szata graficzna rodem z japońskiej mitologii;
Koszulki pasujące do gry:
Standard American (73 szt.)
Mini American (38 szt.)
Autorzy: Germán P. Millán, Dávida Turczi
Wydawca: Portal games
Wydanie: polskie
Liczba graczy: 1-4
Wiek graczy: 14+
Czas gry: 120 min
Zawartość pudełka:
1 Plansza gry
- 14 wymiennych elementów planszy (do umieszczenia we wgłębieniach)
- 4 plansze gracza (po 1 dla każdego gracza) / plansze Tengu (tryb solo)
- 4 chorągwie / „+100” PZ (po 1 dla każdego gracza)
- 12 kości (po 3 dla każdego gracza)
- 1 znacznik Wielkiego Ducha (do oznaczania rundy)
- 1 znacznik Pagody (do oznaczania fazy)
- 12 znaczników Graczy (po 3 dla gracza – do oznaczania kolejności tur, pozycji na Ścieżce Duchów i postępu na Ścieżce Bitoku)
- 44 znaczniki Pielgrzymów (po 11 dla każdego gracza)
- 20 znaczników Kodam (po 5 dla każdego gracza)
- 24 znaczniki Budynków (po 6 dla każdego gracza)
- 72 znaczniki Zasobów (18 × drewno, 18 × kamień, 18 × jadeit, 18 × sake)
- 24 kafelki Budynków (6 × świątynia, 6 × onsen, 6 × gospodarstwo, 6 × ryokan)
- 6 kafelków Budynków Starożytnych
- 5 kafelków Skarbów Jezior
- 32 kafelki Kryształów
- 24 kafelki Duchów Mitama (5 × Ara, 5 × Nigi, 5 × Saki, 5 × Khushi, 4 × Shinigami)
- 32 kafelki Ważek
- 18 kafelków Torii (9 typu „A” i 9 typu „B”)
- 13 kafelków Głazów Iwakura
- 1 kafelek Postawy Tengu (tryb solo)
- 29 kart Yōkai (5 × Kappa, 5 × Imomushi, 5 × Nezumi, 5 × Kitsune, 5 × Shin Ookami, 4 × Yama-uba)
- 20 początkowych kart Yōkai (po 1 karcie każdego typu dla każdego gracza)
- 24 karty Bitoku (5 × Makoto, 5 × Chuugi, 4 × Yu, 4 × Jin, 3 × Rei, 2 × Gi, 1 × Meijo)
- 28 kart Wizji
- 10 kart Akcji Tengu (tryb solo)
- 58 Amuletów (+1, +2, +3)
- 32 znaczniki mnożników Zasobów (×3)
- 12 znaczników Hikaru
- 1 instrukcja
- 4 arkusze pomocy
Liczba opinii: 3
Data dodania: 05 October 2022
Gdy chcesz zagrać w Bitoku, nie siadaj do niej po zmroku. To jest eurasek pierwsza klasa, punktów nie dostaniesz na fuksa. Plansza, karty, wszystko piękne i kolorowe, chwilę to zajmie, zanim na stole będzie gotowe. Rozgrywka, choć wydaje się trudna i skomplikowana, to tłumaczyć nie będziesz musiał do rana. Raz zagrywasz kartę, a raz kosteczkę, innym znowu razem wyprawiasz się za rzeczkę. I choć od myślenia mokry jesteś od potu, już pytasz znajomych, kiedy zagramy w to znowu? Zastosowane mechaniki są bardzo przyjemne, choć punkty też możesz dostać ujemne. Dlatego warto patrzeć na innych graczy, czy któryś aby zbytnio nie kozaczy.
Ocena: 5/5
Data dodania: 04 October 2022
Moja pierwsza gra euro w kolekcji. Pomimo dużych rozmiarów, mnóstwa elementów, bardzo barwnej planszy (co może być zaleta jak i wadą) gra ma przystępne zasady. Nie są one banalne lecz są przystępne. Pierwsza rozgrywkę machnęliśmy z moja partnerka nad morzem podczas weekendowego wyjazdu. Rozgrywka w dwie osoby Ok 2 - 2,5 h. (Możliwe że coś robiliśmy źle, kilka razy sprawdzaliśmy coś w instrukcji)… na 3 - 4 osoby może być dłużej ale na bank ciekawiej - kilka innych mechanik. Póki co jestem 5/5 zwłaszcza że lubię japońskie klimaty
Ocena: 5/5
Data dodania: 01 October 2022
Po pierwsze przygotujecie duży stół i dobre oświetlenie. Po rozłożeniu wszystkiego dostałam oczopląsu jak przy pierwszym rozłożeniu Pragi Caput Regni, ale podobnie jak w "Pradze" już po kilku turach wszystko było bardziej czytelne. Wykonanie bardzo mi się podoba, z dwoma minusami. Brak wypraski, a tu aż się o nią prosi bo setap jest dość żmudny. Jedna strona planszy jest dla 1/2 graczy, druga dla 3/4 i ta właśnie strona wymaga nie dość, że rozłożenia przeróżnych żetonów w przeróżnych miejscach ( dużo się tego rozkłada niezależnie od liczby graczy), to jeszcze musimy dodatkowo uzupełnić elementy na 3 lub 4 osoby. Druga sprawa to planszetki graczy, grube, śliczne, ale mogłyby być ciut większe. Jak rozłoży się wszystkie karty i inne duperelki to robi się ciasno. Tu trochę się czepiam ;-) Sama gra jest bardzo przyjemna. Nie siadajcie do niej jednak jak nie lubicie negatywnej interakcji bo jest tu jej sporo ! Blokujemy akcje, podbieramy karty, budynki, ważki, kryształy, żetony Mitamy, głazy Iwakura... Możemy również cofać pionek Kodam na torach Skarbów Jezior, który daje najwięcej punktów za przodowanie na nim. Gramy tylko cztery rundy, ale to nie jest krótka gra ! Rozkmina toczy się głównie w fazie Lata. To Latem wykonujemy naprzemiennie swoje 3 główne akcje. No i tu zaczyna się zabawa Jaką kartę zagrać w pierwszej kolejności, którą kość odblokować, gdzie ją wysłać skoro to co planowałam jest już zajęte, a jeszcze z tyłu głowy muszę mieć jakie karty Wizji posiadam ( za ich spełnienie są punkty na koniec gry, za brak spełnienia ujemne) Jak ktoś ze współgraczy lubi sobie trochę pogłówkować nad planszą to współczuję Wam, bo gra może się przeciągnąć. My dość szybko podejmujemy decyzje i na trzy osoby pierwsza gra zajęła nam 1h 50 min, druga na dwie osoby 1,5 godziny. Bitoku nie zaskoczyło mnie nowymi mechanikami, ale my lubimy takie budowanie kombosików. Tu coś zdobędę, tam wydam i odkryję coś innego. Na plus: Ładna, choć pierwsze wrażenie to dość przytłaczająca kolorami, mnogością wszystkiego. Regrywalna, dzięki dwustronnej planszy dobrze grało się na dwie i trzy osoby, wiele dróg do zwycięstwa, mnogość decyzji do podjęcia, zasady dość proste ( trudność gry to mnogość decyzji i dość dużo ikon), dobrze napisana instrukcja ( ciut gorzej wyjaśniony tryb solo). Na minus: Setap, straaasznie tego dużo. Nie zaskoczyła mnie za bardzo mechaniką . planszetki graczy mogłyby być ciut większe. I te wszystkie nazwy... Co za dramat, musiałam zrobić sobie ściągę, nie idzie mi ich spamiętanie :-) Żarcik oczywiście bo to jest akurat bardzo ciekawe ! Gra zdecydowanie dla średniozaawansowanych. Nam się spodobała !
Ocena: 4/5
Właściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.