Cynowy Szlak to planszowa gra ekonomiczna, która zabierze Was do XIX-wiecznej Kornwalii, gdzie jako ambitni przedsiębiorcy zarządzać będziecie wydobyciem miedzi i cyny w okresie największego na nie popytu w historii. Uczestniczyli będziecie w licytacjach działek górniczych i zbadacie jakie pokłady tych surowców się na nich znajdują. Postaracie się jak najlepiej wykorzystać swoje majątki, aby osiągnąć jak największe zyski z inwestycji w wydobycie rudy, pamiętając przy okazji o wielu czynnikach, które wpływać będą na opłacalność przedsięwzięcia, na przykład o tym, że im dłużej trwa wydobycie i im kopalnia staje się głębsza, tym bardziej wzrastają koszty jej użytkowania. Będziecie więc usprawniali działanie swoich inwestycji poprzez porty, lokomotywy, sztolnie, ale pamiętajcie, że ich dostępność jest ograniczona.
Akcja gry Cynowy szlak skupia się na okresie w którym Kornwalia stała się jednym z najważniejszych na świecie okręgów górnictwa cyny oraz miedzi. Z Kornwalii pochodziła cyna wykorzystywana w różnorodnych stopach oraz miedź, używana do pokrycia okrętów Królewskiej Marynarki Wojennej. Kopalnie potrzebowały wydajnych pomp wodnych, czego efektem był rozwój silników parowych, a w konsekwencji proces ten przyczynił się do powstania pierwszych lokomotyw parowych. Cennym produktem ubocznym okazał się arszenik, wykorzystywany w różnych przedsiębiorstwach, a szczególnie w rozwijającym się przemyśle włókienniczym w Lancashire. Kiedy kornwalijski przemysł wydobywczy upadł, Kornwalijczycy rozjechali się po świecie rozpowszechniając swoje cenne umiejętności i tym samym kształtując nowoczesne górnictwo. Nazwa gry nawiązuje do długich, codziennych wędrówek górników z ich domów do kopalni. Droga do kopalni była przez miejscowych określana mianem Cynowego Szlaku.
Czy uda ci się pokonać przeciwników i osiągnąć największe zyski, czy też staniesz się cynowym bankrutem?
Gra zawiera zasady rozgrywki jednoosobowej, zaprojektowane przez Chocolate Factory.
Co czyni Cynowy Szlak wyjątkową grą:
- zaawansowany system planowania akcji
- dynamicznie zmieniająca się sytuacja na planszy
- unikatowe zarządzanie ryzykiem
- czytelne, intuicyjne zasady
- wysoka regrywalność
- tryb solo
Opis gry w serwisie boardgamegeek.com (j. angielski)
Koszulki pasujące na karty do gry:
Standard Card Game (52szt.)
Autorzy: Martin Wallace, David Digby
Liczba graczy: 1 - 5 osób
Wiek: od 14 lat
Czas gry: 90 min
Komponenty:
- 1 plansza główna
- 4 plansze usprawnień
- 32 kafelki obszarów
- 3 specjalne kości
- 1 znacznik licytacji
- 45 map geologicznych
- 10 znaczników odwadniania
- 10 znaczników £100
- 9 kart przygotowania (7 kart przygotowania obszarów oraz 2 dwustronne kart map)
- 65 znaczników graczy:
- 30 kopalni (6 na gracza)
- 10 znaczników dodatkowych punktów (2 na gracza)
- 10 znaczników badań geologicznych (2 na gracza)
- 5 znaczników pieniędzy (1 na gracza)
- 5 znaczników pracy (1 na gracza)
- 5 znaczników punktów (1 na gracza)
Spis zawartości dodatku Arszenik:
- 25 kostek arszeniku
- 1 plansza rynku
- 5 pieców szybowych (1 na gracza)
- 5 ograniczników toru pracy (1 na gracza)
Spis zawartości dodatku Emigracja:
- 1 plansza emigracji
- 20 górników (4 na gracza)
- 8 znaczników emigracji
Liczba opinii: 1
Data dodania: 25 October 2022
Bardzo przyjemna reimplementacja gry Martina Wallace’a sprzed lat, wzbogacona dodatkami współcześnie opracowanymi. Proste w zasadach, szybkie – tak w tłumaczeniu, jak i samym przebiegu - klimatyczne euro osadzone w realiach XIX-wiecznego kornwalijskiego górnictwa miedzi i cyny. Mimo prostych zasad – daje sporo możliwości kombinowania. W swoim mechanizmie gra zawiera przynajmniej cztery zgrabne „twisty”: (1) zmienny (losowo wyznaczany) poziom cen surowców pozwalający diametralnie odwrócić przebieg rozgrywki, (2) mechanizm zalewania/odwadniania kopalń powiązany z kosztami wydobycia/dostępnością surowców (3) rozdzielony system kosztów i przychodów (najpierw ponosimy koszty wydobycia, przychody przychodzą dopiero w następnej turze), czy wreszcie (4) oryginalny system wymiany pieniędzy na punkty (co wymusza nieustanny dylemat: „już wystarczy czy jeszcze trochę?”). Dobrze to funkcjonuje – zgrabnie i logicznie spójnie. Dodatki Arszenik i Emigracja dobrze uzupełniają główny core (obydwa dostępne w sprzedawanej podstawce). Najlepiej działa w 4 i 5 osób (pierwotnie zaprojektowana wersja przewidywała rozgrywkę od 3 osób wzwyż), choć można grać w dwie osoby, przewidziano także tryb solo (nie grałem). Super wykonana (dedykowane i malowane drewienka, kredowy papier, grube tektury) – na bogato! Z wad ? Na pewno set-up – sporo żmudnego rozkładania, odkrywania kafelków, dobierania map geologicznych, ustalania cen, itd. W trakcie gry zdarza się również, że kosteczki „fruwają” po planszy, bo miejsca tam za dużo nie ma. Część odbiorców jako wadę wskaże również losowość – bo gra jest losowa a zmiany cen surowców w poszczególnych rundach są w stanie wywalić każdą strategię. Dla mnie to wręcz zaleta, ale nie wszyscy to lubią. Poza tym ? Minusów nie widzę – dla mnie „Cynowy Szlak” to elegancka, lekka pozycja, któryą śmiało zainteresować mogą się fani gier typu: euro z dozą losowości.
Ocena: 5/5
Właściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.