[648]
Pierwsze zetknięcie planszy i komputera…
Detektyw – kryminalna gra planszowa
Wydawnictwo: PORTAL
Poziom graficzny: Bardzo dobra jakość wykonanych elementów.
Przedwstęp.
Kilka ważnych informacji z punktu widzenia czytającego. Całe 5 spraw + 6 dodatkową rozegrałem w składzie 4 osobowym, który regularnie się spotykał i w ciągu 2 miesięcy prawda została odkryta. Każde z osób miało wyznaczoną rolę – kartę postaci + inne dodatkowe zadania jak np. sporządzanie notatek, sprawdzanie numerów w bazie Antares czy tworzenie mapy zdjęć na tablicy korkowej.
Wstęp
Każdy z naszego 4-osobowego zespołu śledczych zetknęło się pierwszy z grą planszową z dużą dozą elektroniki. Jedna osoba stale siedziała i przekopywała internet więc jeśli wszyscy biorący udział w sprawie są przeciw pomocy elektronicznej w grze planszowej to nie jest to tytuł dla nich. My nie mieliśmy z tym problemu.
Postacie + cechy specjalne – bardzo fajna sprawa i przede wszystkim przydatna! Bardzo dobrze przemyślcie swój wybór.
Wstęp do sprawy jest niezbędny – warto dokładnie go przeczytać (nawet sporządzić notatkę)
Karty tropów – oprócz tekstu, znajdziemy inne ciekawe grafiki, które mogą się przydać przy rozwiązaniu sprawy. Gdzieś na mieście zasłyszałem opinie, że opisy lokacji mogłyby być mniej „cukierkowe”. Po mniej więcej 3 sprawie, również nasza ekipa była zmęczona opisami pomieszczeń i ludzi na komisariacie, sądzie czy laboratorium. Inaczej w przypadku pracy w terenie, zazwyczaj nie było tam nie potrzebnych opisów.
Lista czasu i przestrzeni – fajna sprawa. Odlicza nam czas i nie tylko, ale o tym dowiecie się grając w Detektywa.
Po kolei:
Sprawa 6 (dodatkowa)
Bardzo fajna, rozruchowa i już na wstępnym etapie podejmowania decyzji mają one wpływ na całą sprawę. Mniej więcej po 70% wykorzystanego czasu wiedzieliśmy już wystarczająco dużo, aby podjąć się rozwiązania raportu końcowego z wynikiem pozytywnym.
Sprawa 1
Naszym zdaniem najlepsza! Historia i otoczka wokół, jest bardzo interesująca. W naszej grupie 2 osoby bardzo lubią odniesienia historyczne i to przypadło im do gustu. Bardzo dużo treści, informacji, osób, przedmiotów i wydarzeń. Nie wiadomo co do kogo przypisać. Po rozwiązaniu 1 sprawy, odczuliśmy duży poziom satysfakcji z rozgrywki i gdyby nie późna pora gralibyśmy dalej.
Sprawa 2
Cały czas dość mocno związana z 1 i jej bohaterami. Bardziej zajmujemy się kwestiami teraźniejszymi. Zaczęły się pojawiać pierwsze karty tła, i historia nabiera rozpędu.
Sprawa 3 - 5
Sprawa 3 Trzyma w napięciu i jest inna do wszystkich w grze. Naprawdę ciężki kawałek policyjnego chleba w Antares. To trzeba przeżyć na własnej skórze. + 10 za pomysł scenariuszowy. Śledczy pod presją czasu i życia.
Sprawa 4
Równie ciekawy pomysł co sprawa 3, ale nie tak bardzo. Inne podejście autora, sprawiło, że śledczy będą działać nie tylko pod presją czasu. Od sprawy 3 do 5 naszym zdaniem cały czas towarzyszą wielkie emocje i prawdziwy wyścig z czasem.
Sprawa 5
Niekonwencjonalny pomysł z wielkim finałem. Wielka klamra fabularna zostaje zamknięta, chyba że...
Całość jako gra planszowa (lub planszowo-komputerowa) aspiruje do pierwszej piątki gier roku 2018. Jest to pierwsza gra kupiona jako pre-order, pierwsza z elementami elektroniki i pierwsza jako scenariuszowa i pierwsza bezpośrednia od PORTALU. Na pewno polecamy wszystkim:
- którzy chcieli zostać kiedyś detektywami śledczymi,
- lubią kryminalny, książki , filmy i seriale.
- zaawansowanym graczom
- osobom lubiącym odkrywanie historii za pomocą dedukcji
- na prezent
PLUSY:
- historia, która zatacza koło,
- mechanika gry i połączenie z komputerową baza Antares na wzór tych prawdziwych,
- każda sprawa to 3 godziny dobrej zabawy ale też wyciągnięcia szarych komórek z szafy
- brak liniowości w każdej ze sprawy, podążając za jednym tropem możemy znaleźć kilka ścieżek
- dla nas plus za to ze gra sama nie prowadzi do zwycięstwa – tylko od graczy zależy czy rozwiążą sprawę
- fabuła z dużą ilością szczegółów, które budują grę
- proste nieskomplikowane zasady po kilku minutach można grać
- duży poziom satysfakcji z rozwiązanej sprawy
- polecam włączyć muzykę dedykowaną do gry za pomocą serwisów muzycznych (buduje niesamowicie klimat)
MINUSY:
- cukierkowe opisy niektórych lokacji na kartach (potwierdzamy)
- regularność rozwiązywania spraw – dla mnie co 2-3 tygodnie maksymalnie, ponieważ część rzeczy się zapomni lub zgubi w przypadku notatek.
MINUSY NIE DO GRY ALE PODCZAS GRY:
- czas który gra na nasza niekorzyść – czasami odczuwaliśmy niedosyt ze zebranych informacji, trzeba bardzo dobrze optymalizować swoje decyzje
- trzeba znaleźć ekipę by się spotykać regularnie i mieć przynajmniej 3 godziny na 1 sprawę.
Ocena końcowa – polecam kupić i przetestować :)
Oceniał: TIMIKOcena: 5/5
Właściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.