To dzięki niemu Majowie wiedzieli, kiedy przypada najlepszy czas na sadzenie roślin, odprawianie ceremonii, czy wznoszenie monumentów.
W grze wcielasz się w rolę przywódcy jednego z plemion. Czy uda Ci się sprowadzić na swój lud przychylność bogów i doczesną pomyślność?
Nowatorska mechanika
Sercem gry jest mechanizm zębatkowy, w którego centrum znajduje się tytułowy kalendarz sterujący obrotem pięciu kół akcji. Planując działania musisz zatem brać pod uwagę stale zmieniającą się sytuację na planszy.
W swojej turze gracze mogą położyć jednego lub więcej robotników na najniższym wolnym miejscu na kołach lub podnieść jednego lub więcej robotników. Gdy gracz podnosi robotnika, przeprowadza również spejalną akcję odpowiadającą miejscu, z którego robotnik został podniesiony. Akcie umieszczone na późniejszych obszarach obrotu są dużo bardziej wartościowe, więc warto zatrzymać robotnika na kole i pozwolić by czas pracował na naszą korzyść. Jednak gracze nie mogą zrezygnować ze swojej tury - jeśli gracz wyłożył wszystkich robotników na koła, musi któregoś podnieść w kolejnej turze.
Gra kończy się po jednym pełnym obrocie centralnego koła. Gra oferuje wiele dróg do zwycięstwa - składanie ofiar bogom lub budowanie świątyń to przykładowe dwie spośród nich.
Zbieraj plony, pozyskuj surowce, wznoś budowle i unikaj gniewu bogów!
♦ plansza główna składająca się z 4 części
♦ 6 kół zębatych różnej wielkości
♦ 1 arkusz z naklejkami
♦ 6 plastikowych zatrzasków
♦ 24 robotników w 4 kolorach (po 6 na gracza)
♦ 28 okrągłych znaczników w 4 kolorach (po 7 na gracza)
♦ 4 znaczniki punktacji w 4 kolorach (po 1 na gracza)
♦ 65 drewnianych kostek symbolizujących surowce (drewno, kamień, złoto)
♦ 13 kryształowych czaszek wykonanych z plastiku
♦ 65 żetonów kukurydzy o wartościach 1 (kosza) i 5 (koszy)
♦ 28 żetonów Urodzaju (16 żetonów Zbioru Kukurydzy i 12 żetonów Wycinki Drzew)
♦ 21 płytek Dóbr Początkowych
♦ 13 monumentów
♦ 32 budynki podzielone na 2 epoki
♦ 4 dwustronne plansze graczy w 4 kolorach
♦ 1 znacznik Pierwszego Gracza
♦1 instrukcja
Liczba opinii: 2
Data dodania: 02 October 2022
Są trzy rzeczy które wyróżniają Tzolk'ina na tle konkurencji o których należy wspomnieć i które sprawiają jaką niesamowitą grą jest ten tytuł. Pierwsza z nich, która rzuca się w oczy od samego początku, są koła zębate stanowiące pola na których stawiamy naszych workerów. Wszystko pięknie ustylizowane na modłę mitologi Majów i połączone z ich sławnym kalendarzem (przypominają się wspaniale czasy 2012 roku). To prowadzi nas od razu do drugiej rzeczy. Niezwykle prosta mechanika. Koła te w połączeniu z prostymi zasadami dają jednocześnie wiele i niewiele możliwości. Dużo akcji do wyboru i jedynie trzech ludzików na start. Jedyne co możemy robić tutaj to albo dodawać ludzików na koła albo ich z nich zabierać co kończy się kołderką odwrotnie proporcjonalną do ilości akcji do wyboru. Trzecia, ostatnia i najważniejsza sprawa. W wielu grach planszowych jest wiele różnych surowców. Tutaj również znajdziemy kilka z nich: złoto, kamień, drewno i kukurydzą stanowiący odpowiednik jedzenia dla naszych pracowników. Tzolk'in jest jednak na tyle ciekawą grą że należy wspomnieć o jeszcze jednym surowcu, najważniejszym z nich wszystkich który ustawia całą rozgrywkę. A jest nim czas. Wykonując wszelkie akcje, dokładając i zabierając pracowników musimy liczyć się z czasem. Liczyć każda posiadaną przez nas turę którą możemy poświęcić by nasz pracownik mógł piąć się dalej na kołach i odblokować potężniejsze akcje. Planowanie odbywa się tutaj na wiele tur do przodu. I niestety trzeba uważać, gdyż gra ta nie wybacza błędów. Te trzy rzeczy idealnie spinają się razem tworząc grę która wyciągnie z nas max naszych możliwości umysłowych i zostawi zadowolonych.
Ocena: 5/5
Data dodania: 07 December 2018
Tzolk'in to worker placement, suche euro, które dzięki niepowtarzalnym zębatym kołom i mnóstwie możliwości osiągnięcia sukcesu wyróżnia się na tle innych dostępnych gier tego typu. Niby proste akcje, bo w swojej turze możemy tylko albo położyć albo zdjąć swoich robotników ze specjalnych pól na kołach. Czasem strasznie się trzeba namęczyć, żeby zdecydować co nam się bardziej opłaca, a trzeba się spieszyć... Przez ciągły ruch zębatych kół, w następnej turze nasi robotnicy będą w zupełnie innych miejscach! I dadzą nam zupełnie inne możliwości! Zdjąć robotników? postawić robotników? a może zdjąć? a może postawić? To ja może pójdę po kukurydzę...? W grze jest mnóstwo kukurydzy - to nasz podstawowy składnik diety. Kukurydzę uprawia się na polach, a nawet łowi się ją w stawie (Złowiłeś rybę? Trudno... Weź kukurydzę!) - niestety nie ma żetonów żywności z symbolem ryby, jest tylko kukurydza... Zębate koła, jak zegar (tik-tak, tik-tak, tik-tak), wyznaczają nam pory karmienia i biada temu kto nie nakarmi swojego ludu - gniew bogów będzie szczególnie dotkliwy! Koła odliczają również koniec gry, która kończy się wraz z pełnym obrotem największego koła. Przy każdej rozgrywce jestem zaskoczona, że to już koniec, że to już pełny obrót... a ja tyle rzeczy jeszcze chciałam zrobić, a ja jeszcze chciałam pograć. Taki niedosyt i nie ma wyjścia - trzeba grać jeszcze raz. Wszystkim niezdecydowanym i wahającym się, polecam z czystym sumieniem. Może nie jest to jakiś super innowacyjny worker placement, ale daje niesamowitą przyjemność z gry, a zębate koła, to taki powiew świeżości w grach tego typu. I co ważne! Jeśli wrzucisz do koszyka Tzolk'ina, to od razu dorzuć jeszcze dodatek - znacznie zwiększa on regrywalność, optymalizuje kilka aspektów gry i zwielokrotnia ilość dróg, prowadzących do zwycięstwa.
Ocena: 5/5
Właściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.
Wydawca: Rebel
Ilustracje: Milan Vavroň
Wydanie: polskie
Liczba graczy: 2 - 4 osoby
Wiek graczy: od 12 lat
Czas gry: ok. 90 minut